Rula Helou

 

Roula Helou

About Rula Helou in Arabic

Rula Helou lives in Lebanon. She holds a BA degree in Arabic literature from the Lebanese University since 1998.

She is a highly accomplished field journalist, poet, social activist and disability advocate and speaker with an overall 15 years of extensive experience in the MENA region, besides a representative international participation in advocating the disabled.

She currently writes on freelance basis for different Lebanese and regional publications among which are Sinye Magazine and Nisreena Magazine. She has one poetry book on the shelves in the libraries and soon embarking on wrapping and publishing her second poetry book. She is also preparing for a new social TV program that will air soon on one of the prime TV channels in Lebanon. In addition, she is a Board Member at the Ecumenical Disability Advocates Network (EDAN) and the Regional Coordinator of EDAN in the Middle East.


رولا الحلو

الشاعرة اللبنانية رولا الحلو ابنة الجنوب اللبناني ، صحافية مجازة في اللغة العربية وآدابها من الجامعة اللبنانية وناشطة في مجال الإعاقة وحقوق الإنسان وعضو مؤسس في عدد من الجمعيات والمنتديات المحلية والإقليمية.
صدر لها "اشتقت الى الخطيئة" وهو عبارة عن مجموعة قصائد وجدانية وزهدية واجتماعية غلب عليها القلق والتمرد على الذات والتفلت من قيود المجتمع الذي كان يرفض الإعتراف بحقوق المرأة·

البرفسور جورج طربيه كاتب مقدمة ديوان الحلو "اشتقت الى الخطيئة" يقول :" كأن في قصائدها كلها قصيدة واحدة رغم تعدد العناوين، وهي في غزلها لا تنتمي إلى هذا الكم الطامي من الدواوين التي تثرثر كثيراً ولا تقول شيئاً، أو التي تتعهّر فيها المرأة باسم التحرر ظنّاً منها أنّ ضحالة الموهبة الخلاّقة يمكن تعويضها بوسامة الكاتبة، أو دسامة المأدبة الجنسيّة التي تشي بها رسوم العاريات، أو تنضح بها الكلمات، وبينها ما تبذّل وترذّل حتى ليأنف عن ذكره فحول الذكران".

نموذج لشعر رولا الحلو:

أعلنت حبي لا حربي
أشهرت افكاري لا اسلحتي
وتركت في مكاني آثار كرسي مدولب
سابق ثورات البشر
عانق نهايات القمر
وأضاء في بقاياك
شعاعات وعبر
أعلنت عشقي لا عهري
أقتبست وجهك وحسنك
ولونت الأرض كل الارض
دون أن تذوب خيالا عجلاتي
أعلنت صدقي لا كذبي
في عالم ثار
في عالم خبىء وجهه
عن أميرة تسكن رجل
ورجل سكن أميرة
أحبك


One response to “Rula Helou”

  1. Aaqil says:

    حقيقه من اجمل ما قرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *