Egypt

Ezzedine Choukri
عز الدين شكري

Home
Authors' Home 
Readers' Club
Writers' Workshop
Literature Corner 
New Publications  
Articles
Debate Corner
Special Events
In the News
Palestine File
Focus on Iraq
Egyptomania
Bookstore
Arabic Music
The Souk
Links
Arab World Books
Board of Trustees
In the Media
Contact Us
Search our Site



About Ezzedine Choukri in Arabicezzedine choukri


The author’s novel “Intensive Care Unit” was our readers' book club selection for July 2009.
Visit our Readers Club main page
Find more information on our July 2009 book club selection, the author and his work through our Readers Club Archives.

Ezzedine Choukri has a B.SC. in Political Science (Cairo University, 1987), a Diplôme international d’administration publique (ENA, Paris, 1992), an MA in International Relations (University of Ottawa, 1995), and a Ph.D. in Political Science (Université de Montréal, 1998).

He has published three novels: Ghorfet Al-Enaya Al-Morakazah (The Intensive Care Unit) (2008), Asfar Al-Faraeine (Sojourns of the Pharaohs) (1999) and Maqtal Fakheredine (The killing of Fakheredine) (1992).


In addition to these three novels, Ezzedine Choukri Fishere authored a number of studies, articles and opinion pieces, published in both scientific reviews and general newspapers. He also held various positions within the diplomatic and academic world. Currently, he is a "Visiting Distinguished Lecturer" at the political science department of the American University in Cairo. Previously, he worked as director of nternational Crisis Group's Arab-Israeli Project (November 2007-November 2008); Counselor for Middle East Peace Process and Regional Security in the cabinet of the Egyptian Foreign Minister (2005 – 2007); Special Advisor to the United Nations Mission In Sudan (2004 – 2005); Senior Political Advisor to United Nations Special Coordinator for the Middle East Peace Process (2001-2004), and other assignments on behalf of the United Nations' Secretary-General (2004-2005). He also held various posts within the Egyptian diplomatic service, and was a visiting lecturer at the University of Cairo, the American University in Cairo, the University of Montreal and the University of Ottawa (1992-1999).


Publications:


* “Against Conventional Wisdom: Mediating the Arab-Israeli Conflict”, Oslo Forum 2008, Oslo, June 2008.
* Ghurfet Al Enaya Al Morakkaza (Intensive Care Unit), Sharqyat, Cairo, January 2008.
* Asfar Alfara’een (Pharaonic Voyages), Merit, Cairo, September 1999.
* “Le nationalisme arabe chez Olivier Carrée”, Revue canadienne de science politique, vol. XXX, no 2, juin 1997.
* Maqtal Fakhredine (The Death of Fakhr-Edine), Cairo, 1995.
Second Edition Cairo 2009.
* “La crise de l’hégémonie mondiale”, Globe, Montréal, 1994.
* “The Crisis of State in Africa”, Al-Siassa Al-Dawlia (International Politics), Cairo, Fall 1992.
* Azmat al-ahzab assyassia almissrya (The Crisis of Egyptian Political Parties), in Al-Taqrir Al-Istratigi Al-Arabi (Arab Strategic Report), Cairo, 1989.
* Various articles and op. eds. in newspapers such as Al-Hayat, Asharq-Alwsat, and Al-Ahram Weekly from 1987 to 2008


سطور عن المؤلف

رواية الكاتب غرفة العناية المركزة كانت اختيار شهر يوليو 2009 في نادي القراء
تجد ملفا كاملا عن الروائي وأعماله والحوار الذي دار حوله في صفحة كتاب شهر يوليو 2009
 أنظر أرشيف نادي القراء

عزالدين شكري كاتب ودبلوماسي مصري، صدرت له رواية "غرفة العناية المركزة" – عن دار شرقيات بالقاهرة – وهي الرواية التي تتصدر حالياً مبيعات دار شرقيات كما وأنها من الكتب الأوسع مبيعاً والأكثر ترشيحاً في المكتبات الرئيسية بالقاهرة. وكانت غرفة العناية المركزة هي الرواية الثالثة عقب صدور "مقتل فخر الدين" في عام 1995 و"أسفار الفراعين" في عام 1999 عن دار ميريت. وتتناول روايات عزالدين شكري – التي حصلت علي إطراء كتابات نقدية – الواقع المصري من منظور سياسي واجتماعي بحثاً عن جذور مشاكل يعانيها المجتمع بمختلف طبقاته الاقتصادية والفكرية.

ويمثل العمل الإبداعي لعزالدين شكري خطاً موازياً لعمله الدبلوماسي الذي بدأه في عام 1989 والذي شمل التعامل مع عدد من أبرز الملفات السياسية لمنطقة الشرق الأوسط بما في ذلك الصراع العربي والإسرائيلي والأوضاع في السودان وذلك سواء في إطار السلك الدبلوماسي المصري أو في الأمانة العامة لهيئة الأمم المتحدة، وهي المناصب التي شملت عمله في بلاد مختلفة في الشرق الأوسط وعواصم السياسة الدولية.

والآن فإلي جانب استمراره في الكتابة الروائية، يعمل عزالدين شكري فشير كأستاذ زائر في قسم العلوم السياسية بالجامعة الأمريكية بالقاهرة.

ولد عزالدين شكري فشير في الكويت عام 1966 ونشأ في مصر حيث تخرج في جامعة القاهرة عام 1987 حاصلاً علي بكالوريوس العلوم السياسية. وعقب تخرجه التحق بعدد من الجامعات الأجنبية في فرنسا وكندا ليدرس ويحصل علي درجات أكاديمية متتالية. وكانت البداية بالدبلوم الدولي للإدارة العامة، المدرسة القومية للإدارة، باريس 1990-1992. تلي ذلك ماجستير العلاقات الدولية، جامعة أوتاوا، 1992-1995 رسالة الماجستير - المعنونة "مفهوم الهيمنة العالمية وتحليل التعاون والإدارة الدوليين" The Concept of World Hegemony and the Understanding of International Cooperation and Regulation – حيث تناولت الرسالة تحليل المدارس الواقعية والنقدية في نظرية العلاقات الدولية وتناولهم لقضية الهيمنة الأمريكية على النظام الدولي. ثم كانت دكتوراة العلوم السياسية من جامعة مونتريال، 1993-1998 وهي الرسالة المعنونة "الحداثة والحكم العالمي" Modernité et gouvernance mondiale آليات الحكم في النظام العالمي الموصوف عادة بأنه نظام دولي يفتقر للسلطة المركزية. وتقوم الرسالة بالمزج بين علم الاجتماع وعلم السياسة المقارنة واستخدام نظرياتهما في مجال تحليل الحداثة وآلياتها وردود الفعل المجتمعية عليها من أجل دراسة العلاقات الدولية، أي أن الرسالة تتعامل مع النظام العالمي ليس فقط باعتباره نظاماً دولياً وحسب وانما باعتباره نظاماً اجتماعياً عالمياً يحكم الصراع السياسي فيه فاعلون يتعاملون مع الأبنية الاجتماعية والسياسية السائدة. ولقد تمت إجازة كافة هذه الدرجات العملية بامتياز مشفوعة بتقدير خاص من الجهات والشخصيات البحثية التي أشرفت عليها.

وتوازت هذه الدراسات مع عمل عزالدين شكري الأكاديمي محاضراً في الجامعات التي درس بها وجامعات أخري وكاتباً للعديد من المقالات السياسية في عدد من الدوريات والجرائد الصادرة باللغات العربية والإنجليزية والفرنسية

Authors AtoZ    Home   Bookstore   Top 


© Arab World Books