Readers Club Map
خريطة نادى  القراء

   Readers' Club Discussion January - March 2008

 

Home 

About Readers Club

Join

This months' book

Join Discussion

This Year's Selections

Readers Club Archives

Contact Us

صفحة البيت

ما هو نادي القراء

للاشتراك

كتاب الشهر

شارك فى  الحوار

اختيارات السنة الحالبة

أرشيف نادى القراء

اتصل بنا

 

 


View Current Discussion
تتبع الحوار الجاري

On January Selection
حول كتاب يناير

On February Selection
حول كتاب فبراير

On March Selection
حول كتاب مارس


title: Scheherazade on the Banks of Lake Geneva
name: Rita Naim
Email: rtnaim@yahoo.com.au
comments:

This literary work which belongs to the category of fantasy is infused with quiet eroticism as befits its title. The relationship between an older man and a young british woman Christina is portrayed very delicately. The element of desire is definitely there but it lingers without becoming a full blown sexual relationship. In that sense this is a very delicately written novel.
title: شهرزاد على بحيرة جنيف
name: محمد عابد
Email: mohammad_abed@maktoob.com
comments:

ما أجمل الأدب عندما يخرج بنا عن حدودنا الضيقة، فلا بأس من اهتمام أدبائنا بالعشوائيات والمخدرات وجرائم الاغتصاب ولكن مطلوب أيضا أن تتاح الفرصة للقارئ لكي يحلق بخياله حول بحيرة جنيف ومحطة القطار الرئيسية بها وشارع مونبلان وما ألذ اسم شارع الدجاجة الصداحة الذي كم أتمنى أن تتاح لي الفرصة أن أتسكع على نواصيه في يوم من الأيام، شكرا للأديب الكبير جميل عطية لاتاحة لنا نسمة من الهواء النقي الآتي الينا من سويسرا.
title: Scheherazade on the Banks of Lake Geneva
name: nawras80
Email: nawras80
comments:

I have great respect for modern writers who try to rehash ancient fables but there is one element that I found difficult to understand in this novel namely the unusual emphasis the author chooses to put on the act of urination. As a person who is fairly advanced in age, it makes me wonder why is it that as men get older, they get more and more obsessed with such a natural and simple process.
title: شهرزاد على بحيرة جنيف
name:
Email: بنت النيل
comments:
يحدثنا الأستاذ جميل عن بلاد تقيم مآتم العزاء عند وفاة القطط بينما نحن بالكاد يهتز لنا رمش عند ضياع آلاف المواطنين في حوادث الطرق.
title: شهرزاد على بحيرة جنيف
name: Khaled Mohamed
Email: khaledmoody@gmail.com
comments: بأسلوبه الرقيق يأخذنا الجميل عطية في رحلة عبر الزمان والمكان يمزج فيها بين تراثنا العربي ممثلا في شهرزاد راوية ألف ليلة وليلة ورمز لدهاء المرأة عبر العصور وبين طفولته في إحدى القرى المصرية وحاضره في جنيف وما يستشفه هناك بشأن تطورات العولمة والتحولات التي تشكل مستقبل العالم. ويحقق كاتبنا الكبير كل هذا الإنجاز الضخم برشاقة وخيال وخفة ظل.
title: شهرزاد على بحيرة جنيف
name: مها أنور
Email: mitito@maktoob.com
comments:
الأدبيب الكبير جميل عطية ابراهيم دائما مهموم بقضايا البشرية مثل العولمة وحقوق الانسان والمحكمة الجنائية الدولية والتسلح النووي ويذكرنا في هذه الرواية بأهمية هذه القضايا وخطورتها في إاطار من الخيال المتدفق والمشاعر الإنسانية الصادقة.

Back to Top


title: الخوف من المرايا
name: محمد عابد
Email: mohammad_abed@maktoob.com
comments:
حلم اليسار قد ولى ومكافحة الامبريالية انتقلت شعلتها الى الاصوليين الاسلاميين ولكن الفرق الرئيسي أن الاصولية عودة الى الماضي في حين أن الاشتراكية هي محاولة للقفز الى المستقبل كما أن الاشتراكية محاولة لتحقيق العدالة الاجتماعية بينما أن الاصولية هي راسمالية شرهة تحول الفقراء الى طالبي الصدقة
title: Fear of Mirrors
name: Rita Naim
Email: rtnaim@yahoo.com.au
comments:

This excellent novel exposes the great ideas and colossal failures, the rising hopes and the pits of disillusionment , the tremendous progress and even greater carnage that altogether constitute the twentieth century.
title: Fear of Mirrors
name:Borhan Riad
Email: rborhan@hotmail.com
comments:
Tarik Aly is a gifted writer. His style is elegant and direct and he possesses an encyclopedic knowledge and bird’s eye view of history.

title: الخوف من المرايا
name: بنت النيل
Email:
comments:

كنت أتساءل ما علاقة هذا الكتاب بالعالم العربي ثم قرأت في الملف الممتاز الذي أعده المنتدى حول الكتاب ومؤلفه قول السيد طارق علي أن أول صيحة أطلقها في مظاهرة كانت في باكستان أثناء العدوان الثلاثي على مصر عام 56 وكان نصها: يحيا ناصر وتسقط الامبريالية فوجدتها مناسبة لأعرب عن شكري لطاقم المنتدى ليس فقط لاختيار نوعية ممتازة من الكتب إنما أيضا للجهد الكبير الذي يبذل في إعداد ملف متكامل عن كل كتاب ومؤلفه.
title: Fear of Mirrors
name: Sarah Mortada
Email:
comments:
Tarek Ali exposes the demise of communist ideology through a veil of nostalgia. While paying lip service to some of the crimes of totalitarian regimes, he cleverly avoids focusing on their disastrous human toll. Nevertheless, I have to admit that the demise of the left has left the world with a deficit of idealism and an excess of selfishness.
title: الخوف من المرايا
name: سمرعمر
Email: sammar_omer_9@hotmail.com

comments:
الكتاب حلو جدااااااااااااااا
دة من احسن الكتب و اقيم الكتب اللى قراتها فى حياتى
انا قرات الكتاب مرتين
بجد قيم جدا و خاصة اللى عايز يتعمق و يعرف عن تاريخ اوربا و العالم السياسى

Back to Top


title: Prophesy Ye Blind One
name: Ali Tal
Email: jordonurdon@yahoo.com
comments:

Prophesy Ye Blind One is a book by Ali Ahmed Said better known as Adonis. I wish to say that this volume was written with passion, humour and a sense of history, but I have to be honest to myself and say no, it isn’t. The poet recounts his peripatetic travels through several European cities, without given the Arab reader a feel or a taste of these foreign places. Instead, he meanders between cafes as if blind to the social cohesion of these places where free will is a fundamental right, a fact which unfortunately our Arab cities don’t seem to enjoy because of State control but mainly due to our religious ethos. This work shows Adonis to be quite well-informed about the European culture and I felt that the writing was a feeble recount of his cosmopolitan credentials. Read with this in mind I came to some sort of understanding of the objectivity, time and place of each poem, however I felt that he failed to convince me.


title: تنبأ أيها الأعمى
name: محمد عابد
Email: mohammad_abed@maktoob.com
comments:

يتناول الشاعر الكبير بعمقه وشاعريته المعهودتين قضايا الغربة والمنفى وثنائية البعد والقرب، فيقول:
أوه ، متى يشفى ذلك المرض
الذي يسمى الوطن؟

ثم بعد مسافة يتدارك وكأنه يرد على نفسه ويقول:
إن قلت: بلادي الشعر
وطريقى الحب.


title: تنبأ أيها الأعمى
name: Khaled Mohamed
Email: khaledmoody@gmail.com
comments:

هذا الكتاب يحتوي على عدد من القصائد البديعة ولكنه يضم أيضا عدد من الأعمال التي يطلق عليها قصيدة النثر، التي هي في الواقع بعيدة كل البعد عن القصيدة، هي مجرد نثر أسلوبه وإن كان أنيقا فأنه يخلو من المعنى الأعمق الذي يتوقعه القارئ من النثر الجيد. في هذا الكتاب استمتعت بالقصائد ولم أضجر من قصائد النثر وإن كنت شعرت أنها أضاعت وقتي أكثر من اللازم.


title: تنبأ أيها الأعمى
name:
Email: بنت النيل
comments:
من أبلغ الجمل الشعرية التي تصف الأوضاع السياسية واالاجتماعية في العالم العربي اليوم ما أبدعه الشاعر الكبير في هذا الكتاب: " أطفال شيوخ يسيرون كأنهم يتأبطون الأرصفة... "


title: Prophecy Blind One
name: Rita Naim
Email: rtnaim@yahoo.com.au
comments:

In this poetry collection the renowned arab poet known as Adonis, provides us with a volume of cerebral poetry. There is no hint of emotions or of the spirit. This is a haughty kind of poetry designed for intellectuals but not recognising the concerns of ordinary people and the issues of nations.


Back to Top