الحجاب رؤية عصرية
(1)
By: Ekbal Baraka
Genre: Social Sciences
Publisher: Rosa Elyoussef
Year: 2002
كتاب – الحجاب رؤية عصرية – لاقبال بركة اثار ضجة في الفترة الاخيرة والكتاب خلاصته أن السفور هو الأصل في الإسلام حيث تزعم الكاتبة أنه لم يرد به نص شرعي واحد في القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة ويجب أن يترك لاختيار المرأة، استخدمت الكاتبة أدواتها المعرفية بإسلوب سهل ولجأت الى البحث في تاريخ الحجاب وبالذات عند الأشوريين للإستدلال على أن الحجاب لم يكن فريضة بدأت مع الإسلام
Further Reading
Related Articles
The veil : A new Vision
By: Ekbal Baraka
By: Ekbal Baraka
Renowned writer fights for women's rights in Islam
By: Ekbal Baraka
By: Ekbal Baraka
Debate on the Veil
By: Editor
By: Editor
Une battante passionnée
By: Editor
By: Editor
Upcoming Events
Online discussion of The Vegetarian by Han Kang Nobel Prize winner 2024
November 08, 2024
This discussion of Han Kang’s The Vegetarian...
Art Auction: Support Palestinian Families in Gaza
October 18 - 20, 2024
Join us on October 18th for Art for Aid, an online...
Book discussion:Chimamanda Ngozi Adichie 's Half of a Yellow Sun
September 28, 2024
Chimamanda Ngozi Adichie 's Half of a Yellow S...
Edward Said – Culture and Imperialism
July 27, 2024
Discussion of Edward Said's Culture and Imperi...
Admin - 4 years ago
Ekbal Baraka 's Response to Readers' Comments 2005
تعليق ورد من الأستاذة اقبال بركة على حوار القراء حول كتابها الحجاب رؤية عصرية
Thank you so much for choosing my book " The Veil " among your reading list. I also thank the friends who took the pains to read it and comment on it .
And according to your request here is :
A brief general remark from my experience, on my book and my philosophy
I am always asked why I wrote this book. In fact I did not plan to write it, but I discovered one day that the data I collected on the issue of the veil is so tremendous that it can make a number of books . My friends , who were eager to know the truth about the veil urged me to publish what I had collected .That was impossible .I only selected the data that can give a brief idea about why, when, where the veil was imposed on women, and why, when, where it disappeared then came back. I added a chapter on other people's views, and another one on its validity in the present .
I believe that a lot of what is practiced among Moslem people is not really Islamic, sometimes it is against the principles of Islam i.e the attitude towards women.Most of what is persisting among Moslem peoples has been a revival of the pre-Islamic cultures .
Despite the fact that learning is one of the main instructions in Islam , Most Moslems remained illiterate for 1300 hundred Hijry years . Nowadays they are on the top of the illiteratacy among all peoples, and they are meant to remain in this state until despotism , which had prevailed among all their rulers, is replaced with real democracy .
Some people are shocked by my ideas , but if they had been more acquainted with real Islam they would not have been shocked . Then , what about the Moslem jurists..? The answer can be found in Islamic history .
Comments from readers :
تعليقى على التعليقات حول "الحجاب رؤية عصرية"
أشكر الأخت مها أنور و و الأخت بنت النيل و الإخوة برهان رياض و ماجد مصطفى ، و أوافق تماما على ما جاء بتعليقاتهم حول الموضوع ، فالمشكلة فعلا ، كما قالت الأخت مها ، أن بعض المنتمين للمؤسسة الدينية يرغبون فى احتكار البحث و الحديث حول كافة الأمور المتعلقة بالدين ، و هذا مخالف تماما للمبدأ القرآنى الذى يحث المسلمين على التفكير و تدبر آياته و إعمال العقل فى كل أمورهم . و أغلب المتفقهين المعاصرين يضعون فقهاء السلف موضع قداسة و يرفضون الاعتراف بأن أراءهم مجرد اجتهادات بشر، قرأو النصوص وفقا لعقلياتهم و تفكير زمانهم و بيئاتهم الثقافية والثقافة التي ورثوها عن آبائهم و أجدادهم ، وكما قالت الأخت مها أنور كل فقهاء المسلمين ترعرعوا في مجتمعات تنظر للمرأة بنظرة دونية وتعتبرها كائنا تابعا للرجل كل وظيفتها اشباع رغبات الرجل وتلبية احتياجاته، ومن هنا فإن أراء هؤلاء لايمكن أن تكون محايدة أو موضوعية تجاه المرأة .
To : : Khaled Mohamed : All the interpretations in the book are taken from the traditional endorsed jurists : El Tabary ,Ebn Katheer,Al Bokhary, el Kortoby and Ebn Taymeya
________________________________________
أما الأخ خريصى و الأخت أرب عبد الهادي فقد كنت أود منهما أن يوضحا لى من الكتاب نفسه مالم يقتنعا به ، فأنا أرحب بكل الآراء المتفقة و المعارضة ، و نحن لا نريد أن نفرض على الأخوات المسلمات أن يقرأن هذاالكتاب ، أو يبتعدن عن ذاك . لا نريد يا أخت أرب أن نتعامل مع الأخوات المسلمات كما لو كن جميعا قاصرات و غير قادرات على الحكم بأنفسهن ، تماما كما يرى المتعصبون ضد المرأة .
و الى الأخ محمد عابد أؤكد له أته ليس صحيحا أن كل النساء المحجبات ارتدين ذلك الزي بناء على رغبة وقناعة أو عن علم ووعى بماهيته و الغرض منه قديما و حديثا ، بل إن الأغلبية العظمى منهن إما متأثرات بما ينتشر حولهن ، وما يتكرر على ألسنة أئمة المساجد و دعاة الفضائيات ، أو مرغمات حتى لا يقال عنهن عاصيات أو مذنبات ، و حتى لا يواجهن بغضب الزوج أو الإبن أو زوج البنت ، و حتى زميلات العمل و الجارات . أما عن إقحامه في الخلافات والصراعات السياسية والايديولوجية فهو أمر واقع و يرجع فيه الى دراسات المتخصصين فى تعقب الظواهر السياسية
Admin - 4 years ago
من ارشيف تعليقات القراء 2007
name: مضر من سوريا
كتاااااااب رائع ومفيد ومهم وتشكر عليه الأستاذة إقبال بركة جزيل الشكر طبعا طبعا الحجاب ليس له علاقة بالإسلام ولا بالقرآن الكريم ... الله هو العدل والعدل يتناقض مع الحجاب .. الله هو المساواة والمساواة تتناقض تماما مع الحجاب ... الحجاب برأيي الخاص شيء ضد الإنسانية وضد الإنسان وضد الحياة
الإستاذة إقبال بركة أتمنى لك الاستمراية والتوفيق الدائم وأنامتابع لك ولكتبك ولقاءاتك ... وكم نحن بحاجة لنساء من أمثالك يقدرون
الإنسان ويواجهون غضب العامة والجهلة بكل جرأة وثقة أقدرك كثيرا والكتاب رائع مشكورة
مضر من سوريا
السلام عليكم
name: مها أنور
مشكلة المؤسسة الدينية أنها تتخذ لنفسها ولأعضائها صفة القداسة فلماذا لا يعترف الاخوة الفقهاء أن أراءهم مجرد اجتهادات أو قراءات للنص وهم في نهاية المطاف لا يجتهدون من فراغ أنما يتأثرون بالبيئة التي نشأوا بها وبالثقافة التي ورثوها، ولا أعتقد أن هناك شك في أن كل فقهاء المسلمين ترعرعوا في مجتمعات تنظر للمرأة بنظرة دونية وتعتبرها كائنا تابعا للرجل كل وظيفتها اشباع رغبات الرجل وتلبية احتياجاته، ومن هنا فإن أراء هؤلاء لايمكن أن تكون محايدة أو موضوعية تجاه المرأة.
name: Borhan Riad
There is a good reason why the veil or scarf has come to represent a certain trend of conservative Islamic thought in the eyes of the west. That reason is simply that the conservative Islamic perspective does not accept that women are equal to men and therefore many deeply held Islamic practices such as inheritance eg clearly discriminate against women.
name: ماجد مصطفى
الاخ العزيز في الاسلام خريصي احمين ترد الاستاذة اقبال بركة على هذه التفسيرات المنحازة ضد المرأة فلا يوجد خلاف على ضرورة غطاء فتحة الصدر إلا أنني لا أفهم اطلاقا لماذا تصرون على أن الاية الكريمة تتناول غطاء الرأس أو الشعر مع أن الواضح عكس ذلك.
name: كوثر مدير
الكتاب جيد ومفيد
name: خريصي أحمين
الأخوات في الإسلام العزيزات، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، تحية إسلامية طيبة وبعد، يعد قول الرسول لأسماء واضحا لاغبار عليه. وزاد القرِْءان في تحديد مايمكن أن يظهر من الوجه فقال: (وليضربن بخمورهن على جيوبهن) هذا واضح أي تغطية العنق وهو المفصود "بالجيب"، ومن ثم فالوجه يظهر، ويغطى الشعر والعنق أليس هذا واضحا، فاحذري ماحاك في الصدر وكرهت أن يطلع عليه الماس.
name: Khaled Mohamed
I agree that there should be no fixed dress code as part of Islamic religion. However, I disagree with this book’s author in basing her argument on a literal interpretation that happens to be different from that of the traditional sheikhs. For any truly modern interpretation of the quran, we must abandon altogether the literal approach eg. It may have been true that the hijab was a religious obligation for women in the prophet’s era, however that does not mean that it must remain an obligation in all societies at all times. We must learn to distinguish between the principles embedded in the texts and the practical applications that were relevant to a particular time and place.
name: bint el-neel
أتفق مع الاستاذة اقبال بركة بأن الحجاب لا فرض ولايحزنون فأمهاتنا وجداتنا لم تكن محجبات، هل معنى هذا الكلام انهن لم تكن مسلمات ؟
name: أرب عبد الهادي
الأخوات في الإسلام العزيزات، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، تحية إسلامية طيبة وبعد، لا لزوم لقراءة كتاب ينفي وجوب إرتداء الحجاب، قرأت الكثير في هذا الموضوع ولم أقتنع، فأمر ارتداء الحجاب في سورة النور واضح للغاية - بالمناسبة، أنا محجبة منذ زمن طويل. من الممكن أن أناقش النقاب .. شخصياً لا أوافق على النقاب، ليس أمر الله واضح جداً في موضوع الحجاب ولكن ما قاله رسول الله صلى الله عليه وآله وصحبة وسلم لأسماء ابنة أبي بكر واضح للغاية، ولا يوجد نص لا في القرآن الكريم ولا في الأحاديث عن وجوب ارتداء النقاب. مع أطيب تمنياتي أرب عبد الهادي
name: محمد عابد
للأسف أصبحت قضية الحجاب تحتل مساحة متسعة في الحوار الدائر عالميا حول صدام الحضارات، حيث أصيح الحجاب يرمز الى صعود حركة الاسلام السياسي ، ومع اقراري بحق كل شخص في أن يعبر عما يراه من مواقف تجاه حركة الاسلام السياسي إلا أنني أعتبر على اعتبار الحجاب رمزا له، فالحجاب في نهاية المطاف هو زي ترتديه المرأة بناء على رغبتها وقناعتها الخاصة ، ولا يجب أقحامه في الخلافات والصراعات السياسية والايديولوجية.
name: عبلة الشريف
لست باحثة دينية و انما انا انسانة عادية جدا , أرى أن هذا الكتاب قد حقق شهرة واسعة ولكن لا أفهم ما وحههة نظر الكاتب فقد قرأت له العديد من المقالات و قرأت الكثير من التعليقات و لا يتفق معه احد غير صحفي واحد فقط ... ما هو الصواب و ما هو الخطأ و شكرا
name: KK-FI
The book of I.A.I. deals with an Egyptian writer /philosopher Z.N.M. at different phases of his life (mainly three phases). It is a book for Academia rather than to be an attractive one for book lovers in general. Nevertheless, I have read the first 269 pages of I.A.I. which give an overall summary about the development of philosophy since the time of old Greece to middle ages, 17th-20th centuray till practically the death of philosophy in Egypt by the beginning of islamization of the society. When IAI began his translation of ZNM Ph.D. thesis I stopped reading the book for clear reasons which do not need further explanation. Of course, though I am just a superficial reader in philosophy, ZNM contributed very much for modernization of thinking of Egyptians and some Arab speaking people, specifically, between educated people as it was since the beginning of 20th century till the end of 1960’s. From the book, may be I misunderstood, I got the impression that ZNM and IAM are speaking about the Arab philosophy as ZNM concluded from his stay in Kuwait for 5 years. In my opinion there is no Arab, Tanzanian, Australian... etc philosophy i.e. philosophy is one. It is the same as people are speaking about Arab or Islamic medicine, though effective and scientific medicine is the same. Philosophy gives the people the freedom of thinking, the freedom of beliefs, the freedom of selecting a god etc. The people over there are hypnotized since long time ago and philosophy is unacceptable at the present time and therefore you may talk about special type of philosophy, the so-called Arabic philosophy. Of course Late ZNM was a brave man at certain time and certainly contributed to his students like IAM and others quite a lot. I hope that the present status of philosophy in Egypt would gain the momentum to continue and not to be terrified or diverted by the mainstream trend within the Arab-speaking countries. The book has a number of typing mistakes, please be careful in revising your books. A last comment about the book selection: I am unhappy and tired by selecting translated Ph.D. thesis or scientific meetings (e.g. globalization) done through National Project of translation or high committee of culture and sending the work to the members. Where are translations of great world writers from around the globe whom we do not know? This should be their job rather to introduce to us a writer whom we know or nonintersecting for public but of mere academic value.